dd skin builder : The file '/files/ida/widgets/w_43235.ascx' does not exist.dd skin builder : The file '/files/ida/widgets/w_43231.ascx' does not exist.dd skin builder : The file '/files/ida/widgets/w_43246.ascx' does not exist.dd skin builder : The file '/files/ida/widgets/w_43229.ascx' does not exist.dd skin builder : The file '/files/ida/widgets/w_43647.ascx' does not exist.dd skin builder : The file '/files/ida/widgets/w_43645.ascx' does not exist. سمینارها و کنفرانس ها
EN

سمینارها و کنفرانس ها

سومین کنفرانس علمی و کارگاه عملی مدیریت پای دیابتی برای پزشکان عمومی و پرستاران به همت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و همکاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در تاریخ 21 تیر ماه 1397 در سالن جلسات آزمایشگاه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان در شهر همدان برگزار شد. در این کنفرانس 50 نفر از پرستاران و پزشکان این استان شرکت داشتند.

این کنفرانس به ارتقا سطح دانش تخصصی نظری و مهارت های عملی لازم برای درمان پای دیابتی و همچنین آموزش برنامه های مراقبتی با تاکید بر کار گروهی و ارجاع به موقع به متخصص پرداخت. دبیرعلمی کارگاه آموزشی، خانم دکتر انسیه نسلی، رئیس مرکز تحقیقات دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بود. مدرسین این کارگاه، جناب آقای دکتر محمدرضا مهاجری، فوق تخصص غدد درون ریز و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات غدد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه، جناب آقای دکتر محمدرضا امینی دانشجوی دکترای زخم پا و دبیر پژوهشگاه علوم غدد، سرکار خانم مریم اعلا کارشناس ارشد آموزش پزشکی، سرکار خانم دکتر مهناز سنجری، دکترای پرستاری مباحث مختلفی را در زمینه پیشگیری، کنترل و درمان زخم پای دیابتی به پرستاران و پزشکان شهر همدان ارایه کردند.

اپیدمیولوژی پای دیابتی و نظام درمانی- مراقبتی در پای دیابتی، انواع زخم پا و طبقه بندی آنها، ارزیابی پا و زخم پای دیابتی، اختلالات شریانی و وریدی در بیماران دیابتی، آموزش و پیشگیری در زخم پای دیابتی، اصول درمان و درمان های نوین زخم پای دیابتی از جمله درمان با پلاسما، لارودرمانی، درمان با فشار منفی و... ، معاینه و ارزیابی پای سالم و زخم پا، گایدلاین ها و تیم چند تخصصی در مدیریت پای دیابتی، از جمله مباحثی بود که در سمینار ارایه شد.

در بعداز ظهر گروهی از پزشکان و پرستاران علاقمند به مباحث عملی که در کنفرانس صبح و مباحث تئوری حضور داشتند با شرکت در دو کارگاه "ارزیابی پا" و "آشنایی با پانسمان های نوین" به تقویت مهارت های عملی خود پرداختند. در کارگاه ارزیابی پا ابتدا کار با ابزارهای ارزیابی پا از جمله دیاپازن، ویبراتیپ و مونوفیلامان و همچنین بررسی تست های ارزیابی رفلکس، اجسام نوک تیز، درجه حرارت پا و ... انجام شد  و سپس کار عملی با دستگاه های بررسی فشار کف پایی و بررسی سه بعدی پا با حضور فرد داوطلب انجام گرفت.

در کارگاه پانسمان های نوین ابتدا آشنایی اولیه با انواع پانسمان صورت گرفت و سپس پانسمان های نوین با توجه به نوع زخم ارایه شده تا ضمن آشنایی شرکت کنندگان با کاربرد آن، استفاده از این پانسمان ها روی مدل های آموزشی انجام شده و ملاحظات و مراقبت های مرتبط با آن صورت گیرد.

این کارگاه ها نیز دارای امتیاز باز آموزی بود و با جمع بندی و انجام پرسش و پاسخ پایان یافت.